Sztuczna inteligencja w grach

Hubert Dąbrowski
Hubert Dąbrowski

Ekspert i pasjonat wykorzystania sztucznej inteligencji w biznesie.

Bądź na bieżąco.

newsletter o sztucznej inteligencji.

Mało kto zdaje sobie sprawę, ze sztuczna inteligencja otacza nas niemal z każdej strony i często z niej korzystamy w codziennym życiu. Ten termin został wymyślony już w 1956 roku, jednak progres nastąpił zdecydowanie później.

Sztuczna inteligencja doskonale jest wykorzystywana w grach komputerowych. Któż z nas nie pamięta słynnych i kultowych już gier typu SuperMario, które pomimo, że nie były szczególnie zaawansowane technologicznie, cieszyły się olbrzymią popularnością i ówcześnie były uważane za wyjątkowy postęp technologiczny. Chyba mało kto sądził, że sztuczna inteligencja sprawi, że grając w grę będziemy mieć wrażenie, że uczestniczymy w realnym świecie, w realnych bitwach. Świat wirtualny przenika do realnego i zaczyna się z nim łączyć.

Sztuczna inteligencja w grach- duży potencjał

Za tak duży rozwój sztucznej inteligencji w grach komputerowych odpowiada uczenie maszynowe. To po prostu dostosowanie dokonań sztucznej inteligencji do systemu, który gromadzi doświadczenia i przekształca je. Dużą rolę również odgrywają algorytmy, które pozyskują dane, następnie są one ulepszane i w ten sposób rozwijają system. Zwiększa się zatem zarówno efektywność, jak i wydajność.

Ulepszone efekty wizualne w grach dzięki sztucznej inteligencji

Przede wszystkim można zauważyć, że gry zdecydowanie się zmieniły, a szczególnie efekty wizualne. Rosnąca ilość danych i algorytmy sprawiają, że postacie w grach są niemal realistyczne i niezwykle naturalne. Należy także zwrócić uwagę na mimikę postaci, która w realny sposób odbija emocje. W postaciach widać uczucia. Również ich ruch jest płynny i przypomina rzeczywisty. Jednak bohaterowie są tak zaprogramowani, że każdy z nich inaczej reaguje na określone emocje i sytuacje, a i mimika zdecydowanie nie jest taka sama i zmienia się w zależności od sytuacji. Czyli niczym w realnym świecie. Tutaj następuje także skanowanie filmów, na których widnieje ludzki, jak i zwierzęcy ruch i to wszystko jest nakładane na siebie dzięki ilości danych oraz głębokiemu uczeniu się. Sieci neuronowe przechwytują również rozpoznanie głosu i na tej podstawie dostosowują działania do określonej sytuacji.

Personalizacja gier, dzięki sztucznej inteligencji

Dzięki sztucznej inteligencji, bardzo łatwo można spersonalizować gry, pod potencjalnego użytkownika. Następuje analiza graczy na podstawie informacji, które znajdują się na portalach, forum itd. Ważny jest także ich sposób grania i kierowania postacią. Kolejnym krokiem jest ich przetwarzanie i szczegółowa analiza oraz interpretacja, która pozwoli pokazać preferencje konkretnych użytkowników. Można to zauważyć także w grach typu MMORPG. Gracze wcielają się w określone postacie, mogą projektować ich wygląd, a także kierować działaniami, czy wpływać na charakter i reakcje w określonych sytuacjach, w których się znajdują.
Sztuczna inteligencja działa poprzez uczenie się, a nie programowanie stąd nigdy do końca nie można przewidzieć jej następnych działań dlatego też przeprowadza się liczne symulacje, jak i testy, co niesie za sobą dosyć horrendalne koszty.

Przyszłość gier komputerowych

Obecnie gry są już tak zaawansowane i realistyczne, że ciężko sobie wyobrazić co może być następnym krokiem w ich rozwoju. Postacie są już realistyczne ich zachowanie również, tak samo, jak poruszanie się. Ale mimo to najlepsi programiści z całego świata wciąż pracują, aby jeszcze ulepszyć gry. W tym miejscu warto wspomnieć o Michaelu Cook, który pracuje nad sztuczną inteligencją, która będzie samodzielnie projektować gry od zera. Wykorzystuje on również algorytmy, ale w inny sposób, gdyż ulepszona zostało także uczenie maszynowe. Najważniejsza zdaje się być kreatywność obliczeniowa, czyli po uruchomieniu przycisku „graj” sztuczna inteligencja opisuje grę, jej zasady, a także poziomy trudności. Wszystkie informacje zapisywane są w pliku tekstowym i na tej podstawie dokonują się konfiguracje. Fabuła, jak i sytuacje mogą być również tworzone na podstawie realnych historii i działań. Gracz na każdym etapie będzie dokonywać wyborów, które sztuczna inteligencja będzie analizować i dostosowywać fabułę do nich. Stąd gra niekoniecznie będzie musiała mieć sztampowe zakończenie. Gracz może być zaskoczony możliwościami, a gra nie będzie musiała kończyć się, lecz może być dalej generowana. Obecnie naukowcy dążą także do konfigurowania miejsc i zmniejszania questów. Aby sztuczna inteligencja zapamiętywała geolokalizacje i wykorzystywała je, a także w razie konieczności dostosowywała do danej sytuacji. Oczywiście tutaj należy zastanowić się jak algorytm ma reagować i w jaki sposób decydować o tym, czy gra jest skończona. Obecnie trwają kolejne testy sztucznej inteligencji i swego rodzaju nowości, jaką jest algorytm ewolucyjny. Tutaj dużą rolę odgrywają także testerzy gier. Wszystkie działania dążą także do stworzenia sztucznej inteligencji, która będzie bardzo szybko kodować oraz przekształcać algorytmy, a w ten sposób również zmniejszy się koszt tworzenia nowych gier, które są obecnie bardzo wysokie. Również czas ich realizacji pozostawia wiele do życzenia, gdyż cały proces trwa niekiedy nawet kilka lat.

Hubert Dąbrowski

Hubert Dąbrowski

Ekspert i pasjonat wykorzystania sztucznej inteligencji w biznesie.

zapisz sie do Newslettera

Huber Dąbrowski

Huber Dąbrowski

Ekspert i pasjonat wykorzystania sztucznej inteligencji w biznesie.

To warto przeczytać

Ostatnio dodane

Dołącz do nas

 


Jeśli chcesz otrzymywać ciekawe informacje o sztucznej inteligencji wypełnij formularz

AI Marketing - blog sztuczna inteligencja w biznesie i marketingu
AI Marketing - blog o sztucznej inteligencji

AI Marketing to specjalistyczny blog poświęcony zastosowaniom sztucznej inteligencji w biznesie i marketingu. Odkryj najnowsze trendy, analizy i innowacje w dziedzinie AI. Dowiedz się, jak technologia ta rewolucjonizuje świat biznesu i jak możesz ją wykorzystać w swojej firmie

zapisz sie na Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać ciekawe nowości o sztucznej inteligencji