Trendy technologiczne wg. SAS 2019

Trendy technologiczne 2019
Picture of Hubert Dąbrowski
Hubert Dąbrowski

Ekspert i pasjonat wykorzystania sztucznej inteligencji w biznesie.

Bądź na bieżąco.

newsletter o sztucznej inteligencji.

Rok 2018 upłynął pod znakiem rozwoju współpracy ludzi i inteligentnych maszyn wykorzystujących mechanizmy sztucznej inteligencji. Eksperci Deloitte nazwali ten trend „No-collar workforce”, wskazując potrzebę zmiany podejścia do rozdzielania zadań, gdzie część obowiązków będą wykonywali pracownicy, a część komputery. W 2019 będziemy obserwowali dalszy rozwój inteligentnych technologii, które coraz bardziej będą wpływały na naszą pracę i życie codzienne, ale także sprawią, że stawimy czoła nowym wyzwaniom. Poznaj trendy technologiczne 2019.

Nikogo nie trzeba przekonywać, jak ogromny wpływ na nasze życie ma technologia. W 2019 roku kluczowe będzie efektywne jej wykorzystanie, jednocześnie pamiętając o bezpieczeństwie i etyce. Dzięki temu możemy mieć pewność, że posłuży ona dobru ludzkości i nie zacznie działać na jej zgubę. Oczywiście wizja „buntu maszyn” jest mało realna i pozostaje domeną filmów science fiction, ale obserwujemy przypadki, kiedy boty były wykorzystywane do generowania fake newsów, które wprowadzały w błąd rzesze ludzi. Inny przykład stanowią nadużycia, z którymi zmagają się m.in. sektor bankowy, ubezpieczeniowy, publiczny czy medyczny. Dzięki automatyzacji procesów analitycznych i sztucznej inteligencji, możemy identyfikować oraz skutecznie przeciwdziałać tym negatywnym zjawiskom – tłumaczy Patryk Choroś, Business Development Director w SAS.

Trendy technologiczne 2019:

  1. Nowe źródła danych

    Korzystając z Internetu, każdego dnia zostawiamy cyfrowe ślady, które są uważnie analizowane i uwzględniane w procesie tworzenia strategii marketingowych. Na ich podstawie powstają sugestie zakupowe oraz ustalane są najlepsze sposoby kontaktu z klientem. Informacje te pochodzą z komputerów, smartfonów, inteligentnych zegarków i opasek, ale także np. samochodów. W przyszłości możemy spodziewać się, że pojazd będzie w stanie zaplanować trasę podróży, biorąc pod uwagę nasze nawyki i zadania, które mamy do wykonania. Przykładowo system podpowie nam, aby w drodze do apteki po odbiór zamówionego lekarstwa wstąpić do sklepu, gdzie kupimy ulubione produkty, które akurat są przecenione.

  2. Etyka AI

    Jak wynika z badania SAS, Accenture Applied Intelligence, Intela i Forbes Insights, 70% firm wdrażających projekty z zakresu sztucznej inteligencji szkoli pracowników z etycznego aspektu wykorzystania tej technologii. Dynamiczny rozwój AI napędzany przez coraz większą ilość danych i wzrost mocy obliczeniowej sprawił, że technologia ta staje się nieodłącznym elementem naszego życia. Sugestie filmów i seriali na platformie Netflix, asystenci głosowi, tacy jak Siri, Cortana czy Alexa, określenie ryzyka danego problemu zdrowotnego na podstawie analizy danych medycznych lub wykrywanie podejrzanych operacji finansowych to tylko kilka przykładów wykorzystania sztucznej inteligencji. Zapewnienie odpowiedniego nadzoru będzie jednym z głównych wyzwań, z którym musi zmierzy się biznes w 2019 roku, gdyż błędne działanie AI może mieć negatywne skutki biznesowe. 60% organizacji, które wdrożyły projekty z zakresu sztucznej inteligencji lub planuje to zrobić wskazało, że obawia się wpływu decyzji podejmowanych przez maszyny na zaangażowanie klientów. Przykładowo mogą one nie wykazać się dostateczną empatią w kontaktach z kupującymi, działać w sposób dyskryminujący lub poprzez błędną konfigurację wykorzystywać prywatne i osobiste informacje o kliencie np. w procesie oceny ryzyka kredytowego.

  3. Poufność danych

    Wejście w życie 28 maja 2018 roku Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na zawsze zmieniło rzeczywistość biznesową niemal każdej organizacji. Konsumenci zyskali niespotykane dotąd możliwości kontroli tego, w jaki sposób firmy wykorzystują ich dane osobowe. Mogą oni wymagać od przedsiębiorstw m.in. informacji o tym, gdzie i w jaki sposób są przechowywane ich dane, a także poprosić o ich usunięcie z zasobów firmowych. O tym, że RODO nie jest martwym przepisem świadczy fakt, że w trakcie pierwszych miesięcy obowiązywania rozporządzenia do Urzędu Ochrony Danych Osobowych wpłynęło ponad 2000 skarg. Jeżeli dana organizacja nie wdrożyła jeszcze odpowiednich procedur, w 2019 roku musi zadbać o zabezpieczenie informacji dotyczących klientów. Inaczej narazi się na straty finansowe i wizerunkowe.

  4. Wydobycie wartości z danych

    Biznes doskonale zdaje sobie sprawę z faktu, że dane stanowią jeden z najważniejszych zasobów. Dostępne rozwiązania sprawiają, że przetwarzanie zbiorów big data nie stanowi obecnie wyzwania, o wiele trudniejsza jest ich interpretacja i umiejętne odczytywanie zawartych w nich wzorców. Niedobór specjalistów na stanowiskach data scientist to dla biznesu wciąż poważny problem. Wpłynie to na coraz większą demokratyzację analityki, polegającą na szerszym i łatwiejszym dostępie do narzędzi analitycznych wewnątrz organizacji, a także postęp automatyzacji pozwalającej na elastyczne zarządzanie informacjami bez konieczności posiadania unikatowych kompetencji. Systemy prezentujące wyniki analiz w sposób przejrzysty i zrozumiały będą niezwykle istotne w rozwiązywaniu złożonych problemów biznesowych, wykrywaniu zagrożeń czy identyfikowaniu potencjalnych szans.

Dostrzegasz inne trendy technologiczne w 2019. Napisz w komentarzu.

Informacja o firmie SAS Institute
SAS Institute jest światowym liderem w zakresie analityki biznesowej oraz największym niezależnym dostawcą oprogramowania Business Intelligence. Z rozwiązań SAS korzysta na świecie ponad 83 000 firm i instytucji w 146 krajach, w tym 92 przedsiębiorstwa z pierwszej setki listy 2018 Fortune Global 500. Firma istnieje od 1976 r. i zatrudnia ponad 14 000 pracowników. W Polsce SAS Institute działa od 1992 r. i jest wiodącym dostawcą zaawansowanej analityki. Rozwiązania i oprogramowanie SAS adresowane są do wszystkich sektorów gospodarki, m.in. bankowości, ubezpieczeń, telekomunikacji, energetyki, nauki, ochrony zdrowia, farmacji, przemysłu, handlu oraz sektora administracji publicznej. www.sas.com/poland

Materiał przesłany przez agencję d*fusion communication. Ciekawy, dlatego publikujemy.

Picture of Hubert Dąbrowski

Hubert Dąbrowski

Ekspert i pasjonat wykorzystania sztucznej inteligencji w biznesie.

zapisz sie do Newslettera

Picture of Huber Dąbrowski

Huber Dąbrowski

Ekspert i pasjonat wykorzystania sztucznej inteligencji w biznesie.

To warto przeczytać

Ostatnio dodane

Dołącz do nas

 


Jeśli chcesz otrzymywać ciekawe informacje o sztucznej inteligencji wypełnij formularz

AI Marketing - blog sztuczna inteligencja w biznesie i marketingu
AI Marketing - blog o sztucznej inteligencji

AI Marketing to specjalistyczny blog poświęcony zastosowaniom sztucznej inteligencji w biznesie i marketingu. Odkryj najnowsze trendy, analizy i innowacje w dziedzinie AI. Dowiedz się, jak technologia ta rewolucjonizuje świat biznesu i jak możesz ją wykorzystać w swojej firmie

zapisz sie na Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać ciekawe nowości o sztucznej inteligencji