Asystent sprzedaży AI, który powie CI jak sprzedawać [WYWIAD]

Picture of Hubert Dąbrowski
Hubert Dąbrowski

Ekspert i pasjonat wykorzystania sztucznej inteligencji w biznesie.

Bądź na bieżąco.

newsletter o sztucznej inteligencji.

Spotkaliśmy się w jednej z warszawskich kawiarni z Tomkiem Wesołowskim CEO i współwłaścicielem w 2040.io, gdzie tworzony jest Edward.ai – asystent dla działów sprzedaży, który wykorzystuje machine learning.

Błażej Pianowski AI MARKETING i B2B LAB:

Cześć, jak ostatnie szlify Edwarda? Obecnie testujecie go na wybranej grupie klientów. Kiedy będzie dostępny na rynku?

Tomasz Wesołowski 2040.io :

Sama platforma jest gotowa już od jakiegoś czasu, natomiast testy, które prowadzimy z użytkownikami mają na celu nie tylko wyeliminowanie problemów technicznych, ale też przede wszystkim dostosowanie i dopracowanie scenariuszy interakcji zgodnie z potrzebami użytkowników. I ten proces traktujemy jako ciągły, podłączając kolejnych klientów do systemu. O ile Edward już wkrótce będzie gotowy do działania w większej liczbie instalacji, to na dziś trudno jest powiedzieć kiedy z jego logo zniknie naklejka „BETA” 🙂


AI Meetup Warsaw#1

Weź udział w AImeetup

11 maja 2017 w Warszawie organizujemy spotkanie o sztucznej inteligencji
Wydarzenie jest bezpłatne.
Zarejestruj się


Edward przypomina nieco Siri i Google Assistant, ale różni się tym, że został stworzony w jasnym celu – wspierać działy sprzedaży. Jak ma to wyglądać? Na czym polega wsparcie?

Tak naprawdę różnic jest dużo więcej. Edward jest asystentem, który działa w sposób aktywny. Oznacza to, że nie jest botem, któremu można zadawać pytania, ale takim, który sam w odpowiednim momencie rozpocznie „rozmowę”, związaną np. z propozycją wykonania telefonu do konkretnego Klienta. W trakcie samej komunikacji użytkownika z Edwardem również nie skupiamy się na rozumieniu języka naturalnego, stąd interfejs konwersacyjny, który wykorzystujemy opiera się w części na predefiniowanych scenariuszach, a w części na elementach tradycyjnego GUI jak przyciski, listy wyboru, tabele, czy grafika. Uznaliśmy, że w obecnej fazie rozwoju inteligentnego oprogramowania taki sposób będzie szybszy i wygodniejszy dla użytkownika.

Samo wsparcie realizowane jest na kilku poziomach. Po pierwsze Edward automatyzuje proces zbierania danych o relacjach z Klientami. Analizując komunikację biznesową jest w stanie automatycznie rejestrować telefony, spotkania i korespondencję, a na podstawie zebranej wiedzy sugerować działania do podjęcia (na przykład konieczność wykonania zaległego telefonu do Klienta, o którym wspomniałem już wcześniej). Po drugie Edward wyrabia dobre nawyki u sprzedawców. Kontekstowo podpowiada o czynnościach, o których często zapominamy, jak prowadzenie książki adresowej, odpowiednie opisywanie kontaktów, wpisów w kalendarzu, ale także może pilnować realizacji poszczególnych wskaźników sprzedażowych. Po trzecie wreszcie Edward jest narzędziem dla menedżera sprzedaży, który w dostępnym dla siebie panelu może analizować pracę poszczególnych przedstawicieli handlowych i dzięki temu wiedzieć jakie czynności wpływają na zrealizowany (lub niezrealizowany) wynik sprzedażowy.

 

Czy Edward będzie działać w języku polskim? Jak rozwiązaliście problem języka?

Tak. Edward obecnie jest w stanie posługiwać się zarówno językiem polskim jak i angielskim, aczkolwiek w grupach testowych koncentrujemy się na naszym rodzimym języku. W trakcie pracy nad systemem opracowaliśmy szereg metod uniezależnienia od języka związanych między innymi z tłumaczeniem wykorzystującym sieć neuronową. W ten sposób sztuczna inteligencja pozwala nam lepiej zrozumieć o czym piszą użytkownicy i w przyszłości umożliwi wprowadzenie Edwarda na inne rynki.

 

Edward jeśli rozumiem, ma wspierać podobnie jak koordynatorzy sprzedaży, którzy pilnują realizacji wskaźników sprzedażowych (cold call, folow-up, liczby kontaktów, liczba aktywności itd.). Czy w perspektywie 3-5 lat Wasze rozwiązanie nie spowoduje rewolucji w sprzedaży bezpośredniej?

Ta rewolucja dokonuje się na naszych oczach. Tak jak kiedyś pracę z notesem zastąpiły systemy klasy CRM tak w przyszłości pracę z tymi systemami coraz częściej wspomagać będą inteligentni asystenci. W dzisiejszym świecie kluczem jest już nie tylko zebranie informacji, ale także odpowiednia jej klasyfikacja, ekstrakcja i wnioskowanie. Produkujemy tak duże ilości danych, że coraz trudniej jest nam, ludziom odnaleźć klucze do odpowiedniej ich analizy. Dlatego sukces osiągną rozwiązania, które w odpowiedni sposób będą w stanie przewidywać trendy i zachowania oraz na tej podstawie sugerować nam działania do wykonania. Edward jest przykładem takiego właśnie asystenta.

 

Czy możesz zdradzić plany rozwojowe Edwarda? Pomysłów pewnie macie wiele, ale czy są już jakieś pomysły, które mają szansę się urzeczywistnić w niedługim czasie?

Obecnie skupiamy się głównie na optymalizacji „user experience” tak, aby Edward naprawdę był pomocnikiem, a nie uciążliwym botem. Projekt natomiast chcemy rozwijać w kierunku stworzenia inteligentnego asystenta, który nie tylko będzie miał szeroką wiedzę o naszych obecnych klientach, ale także będzie w stanie podpowiadać nam w zakresie pozyskiwania nowych leadów z rynku.

 

Edward.ai klasyfikuje dane w oparciu o machine learning. Dla wielu jest to pojęcie raczej kojarzące się z filmami fantasy. Na czym polega machine learning? Jakie daje możliwości?

Uczenie maszynowe to dziedzina, bez której sztuczna inteligencja nie mogłaby się rozwijać. W oparciu o uczenie maszynowe działają na przykład systemy rozpoznawania obrazu, czy interfejsy głosowe. Również coraz bardziej popularne autonomiczne samochody wykorzystują tego rodzaju algorytmy, co może kojarzyć się nam z filmami science-fiction. Tak naprawdę nie ma w tym żadnej magii, ale jest bardzo dużo nauki z takich dziedzin jak informatyka, czy statystyka.
Jeżeli miałbym wyjaśnić na czym polega machine learning odwołałabym się do tego w jaki sposób uczymy się jako ludzie. Jeżeli chcemy dowiedzieć się czegoś nowego, staramy się zebrać maksymalnie dużo informacji na dany temat, a następnie wykorzystując wcześniejsze doświadczenia przeanalizować zdobytą wiedzę w celu wykorzystania jej w praktyce. W podobny sposób dziś są w stanie uczyć się komputery i dlatego co chwila dowiadujemy się o nowych przełomach, czy osiągnięciach typu zwycięstwo komputera z człowiekiem w grze Go.

 

Jakie widzisz rozwój rynku AI w Polsce? Szacuje się, że do 2025r. ten rynek ma osiągnąć globalnie wartość ponad 36 miliardów dolarów. Można by wnioskować, że mając działający prototyp inteligentnego asystenta sprzedażowego nie możecie się odgonić od inwestorów. 

W Polsce ten segment jeszcze raczkuje w porównaniu np. z tym co dzieje się w USA. Naturalnie większe szanse na finansowanie mają projekty rozwijane od podstaw na tamtym rynku, gdyż ekosystem startupowy ma tam zupełnie inną specyfikę. Tu w Europie musimy najpierw udowodnić rynkową przydatność naszego rozwiązania i znaleźć dla niego Klientów, aby inwestorzy mogli zobaczyć potencjał projektu. Ważny jest też fakt, że do tej pory finansowaliśmy rozwój Edwarda z własnych środków, a za inwestorem zaczynamy rozglądać się dopiero w tym momencie.

 

Jak wygląda Twoim zdaniem poziom kompetencji w zakresie machine learning w Polsce? Czy mamy specjalistów w tym zakresie?

Jak wiesz ogólna specyfika rynku pracy IT jest taka, że brakuje na nim ludzi. Tym bardziej jest to widoczne w obszarze całkiem nowych technologii jaką jest w Polsce machine learning. Nie siedzimy jednak z założonymi rękami i staramy się zmieniać ten stan rzeczy, między innymi poprzez nasze A.I. meetupy, dzięki którym integrujemy ludzi zainteresowanych sztuczną inteligencją.

 

Budujecie społeczność osób zainteresowanych sztuczną inteligencją? Co robicie i jak zainteresowanie?

W sierpniu 2016 rozpoczęliśmy w Krakowie cykl wydarzeń pod hasłem „Let’s meet to talk about A.I.”. Już na drugim spotkaniu mieliśmy ponad 150 osób głodnych wiedzy z zakresu sztucznej inteligencji. To pokazuje jak duże jest zainteresowanie tym tematem nie tylko wśród ludzi z branży IT, ale także takich zajmujących się sprzedażą, czy marketingiem. Dlatego też chcemy rozwijać nasz cykl w innych miastach, rozpoczynając od Warszawy i pierwszego spotkania, które odbędzie się 11 maja. Spotkanie odbywać się będzie m.in. pod patronatem AIMarketing, co mamy nadzieję przyciągnie na wydarzenie szerokie grono uczestników.

Rejestracja na stronie aimeetup.pl

Jeśli chcesz zapisać się na testy Edward.ai wypełnij formularz.

Picture of Hubert Dąbrowski

Hubert Dąbrowski

Ekspert i pasjonat wykorzystania sztucznej inteligencji w biznesie.

zapisz sie do Newslettera

Picture of Huber Dąbrowski

Huber Dąbrowski

Ekspert i pasjonat wykorzystania sztucznej inteligencji w biznesie.

To warto przeczytać

Ostatnio dodane

Dołącz do nas

 


Jeśli chcesz otrzymywać ciekawe informacje o sztucznej inteligencji wypełnij formularz

AI Marketing - blog sztuczna inteligencja w biznesie i marketingu
AI Marketing - blog o sztucznej inteligencji

AI Marketing to specjalistyczny blog poświęcony zastosowaniom sztucznej inteligencji w biznesie i marketingu. Odkryj najnowsze trendy, analizy i innowacje w dziedzinie AI. Dowiedz się, jak technologia ta rewolucjonizuje świat biznesu i jak możesz ją wykorzystać w swojej firmie

zapisz sie na Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać ciekawe nowości o sztucznej inteligencji