Dark Social to pojęcie stworzone przez Alexis C. Madrigal, redaktora The Atlantic. Oznacza linki, którymi dzielimy się między sobą niekoniecznie klikając w buttony social mediowe, ale np. kopiując z przeglądarki i wysyłając mailem lub wklejając na swoim wall’u na Facebooku.
Jaka jest skala dark social?
W artykule z 2012 r. autor przytoczył dane przygotowane przez firmę Chartbeat wskazujące, że 56,5% ruchu z social mediów na stronie The Atlantic pochodziło z linków referujących tzw dark referral’s. Kiedy Chartbeat zaczęło analizować większą liczbę stron internetowych okazało się, że ten poziom wzrósł do 69%.
Po co to badać dark social?
Istotą marketingu internetowego jest jego wymierność. Z danych w google analytics’ie chcemy wyczytać jak najwięcej informacjim m.in. te o źródłach ruchu. Jeśli jesteśmy wydawcą/blogerem/właścicielem sklepu internetowego zależy Ci na informacji skąd pochodzi np. 40% referral’i w statystykach. Liczba udostępnionych w ten sposób linków świadczy również o poziomie zaangażowania użytkowników w treści, które dostarczasz
Jak to działa?
Najlepiej przedstawić na przykładzie. Na stronie, na której obecnie jesteś zainstalowana jest wtyczka po.st. Jest ona bezpłatna.
Jeśli zainteresuje Cię fragment tego tekstu i go skopiujesz wyskoczy okienko dzięki, któremu możesz od razu wysłać to mailem lub opublikować na facebook’u czy innych portalach. Kliknij i sprawdź.
Możesz również skopiować link do tego artykułu. Jeśli jesteś świadomym użytkownikiem internetu dostrzeżesz na końcu adresu strony „#” i ciąg znaków. Informacja o tym, że skopiowałeś/aś link pokaże mi się w statystykach.
Dark Social warto badać i analizować. Jest to wiedza, która daje Ci precyzyjną wiedzę o tym co dzieje się na Twojej stronie internetowej i o sposobie użytkowania Twojej strony.