Sztuczna inteligencja w rekrutacji

Bądź na bieżąco.

Wprowadzenie sztucznej inteligencji do niemal każdej dziedziny gospodarki sprawiło, że zmodyfikowane musiały zostać również systemy rekrutacji i selekcji pracowników poszczególnych branż i działów. HR wkroczył także w nowe rejony wykorzystywania najnowszych inteligentnych technologii, które znacznie usprawniają prace firm rekrutacyjnych.

 

Poznaj przyszłość rekrutacji z wykorzystaniem sztucznej inteligencji

 

Sztuczna inteligencja w rekrutacji – automatyzacja procesu decyzyjnego

Choć całkowicie nie można wyeliminować czynnika ludzkiego w selekcji kandydatów, można go znacząco wspomóc. Najważniejsze w systemach opartych na inteligentnych rozwiązaniach jest zastosowanie idealnego wzorca. Odpowiedni algorytm pozwala na stworzenie profilu wzorcowego kandydata na stanowisko. Biorąc pod uwagę określone zmienne można porównywać między sobą poszczególnych kandydatów, nie czyniąc tego ręcznie, ale dając możliwość na dokonanie selekcji poprzez odpowiednio zaprogramowane narzędzie na komputerze, wspierające HR.

Takie programy pozwalają również na tworzenie baz danych kandydatów i zachowanie niektórych z nich na przyszłość. System może pozwolić na zapamiętanie cech szczególnych kandydata i dopasowanie go do profilu w przyszłych procesach rekrutacyjnych. Jednym z narzędzi służących do rekrutacji i selekcji pracowników jest M. A.I. A. Dzięki niemu można planować zatrudnienie, rozwój pracowników, a także usprawniać ich rekrutację, dostarczać wiedzę o ich potencjale, a także niedostatkach kompetencyjnych.

Wykorzystuje najbardziej zaawansowane metody analizy Big Data, spośród których wymienić należałoby deep learning, analizę skupień, random forests oraz collective intelligence. Jednocześnie działa z poszanowaniem zasad etycznych, dzięki czemu nie ma obaw o wykorzystywanie danych do celów innych niż rekrutacja. Grupowanie danych odbywa się na zasadzie szukania podobieństw pomiędzy poszczególnymi aplikacjami, czyli spełnienia określonych kryteriów.

Sztuczna inteligencja w rekrutacji – wykorzystywanie chatbotów

Kandydat wchodząc na stronę firmy może sam wyszukać sobie pracę z pomocą wirtualnego asystenta. Na podstawie preferencji kandydata, a także umiejętności w błyskawiczny sposób przetworzy dane i przedstawi mu dostępne opcje. Może również opowiedzieć więcej o charakterze danej pracy i jeśli został odpowiednio zaprogramowany odpowiedzieć na kilka pytań kandydata, a także zadać mu kilka kluczowych dla określonej firmy pytań. Wszystko odbywa się przy pomocy komunikatora internetowego. Taka wirtualna forma rekrutacji może pozwolić pominąć przynajmniej etap wstępnej selekcji kandydatów. W dalszej kolejności trzeba już skorzystać z innych narzędzi.

Przeczytaj również o Speed dating w rekrutacji IT

Rekrutacja wewnątrz firmy i w ramach okresu próbnego

Screening CV pozwala na eliminacje nawet 75% nieodpowiadających oczekiwaniom aplikacji, na podstawie algorytmu. Znacznie skraca to czas procesu wstępnej selekcji zgłoszeń, która przy użyciu tradycyjnych metod trwa najdłużej. Przebrnięcie pracownika HR przez setki aplikacji może trwać nawet kilka dni, a wyspecjalizowany program dokona tego w kilka chwil. Sztuczna Inteligencja pozwala również na wdrożenie pracowników w obowiązki szybciej poprzez tworzenie odpowiednich programów. Pozwala na tworzenie spersonalizowanych programów szkoleń nowych pracowników online, co znacznie zmniejsza koszty. Kompleksowe narzędzia rekrutacyjne pozwalają również na monitorowanie postępów nowych pracowników i tempa wdrożenia się w nowe obowiązki, szybkości uczenia się, analizowania oraz umiejętności wnioskowania. Wszystko to może być ocenione przez specjalny algorytm, na podstawie którego pracodawca będzie wiedział, który pracownik jest najbardziej produktywny, a który najmniej efektywnie wykonuje swoje obowiązki. W ten sposób system podpowiada również pracodawcy, który pracownik zasługuje na docenienie w postaci premii lub podwyżki. W ten sposób HR efektywnie dba o zatrzymanie najlepszych pracowników w firmie. Takie narzędzia dostępne są w wielu firmach w USA.

W Polsce tego typu rozwiązania dopiero zaczynają być realizowane. Stosowanie rozwiązań sztucznej inteligencji w firmach może w znacznym stopniu wyeliminować stronniczość i uprzedzenia, a także subiektywny osąd kandydatów, który nie powinien, ale może się zdarzyć.

Opierając się na algorytmach można zdecydowanie lepiej wyselekcjonować właściwe osoby ze względu na ich umiejętności, a nie inne przymioty, które mogą je przysłaniać i zafałszowywać obraz. Oczywiście interakcji z pracodawcą nie należy pomijać, gdyż umiejętności miękkie trudno jest ocenić na odległość, zadając zaprogramowane pytania przy pomocy chatbota.

Specjaliści HR często podnoszą argument, że oparcie się na algorytmach skutkowałoby wyborem pracowników klonów, a różnicowanie zarówno charakterologiczne, jak i specjalistyczne jest niezbędne by tworzyć zgrany i dobry zespół. Prace nad odpowiednimi i dedykowanymi algorytmami ciągle trwają, jednak bezpośredni kontakt trudno jest zastąpić.

Aplikacje pozwalające znaleźć pracę i pracowników

Skomplikowane narzędzia HR wspierane przez sztuczną inteligencję sprawdzą się raczej w dużych i średnich firmach. Dla tych najmniejszych polecana jest rekrutacja pracowników na własną rękę dzięki dedykowanym aplikacjom. W ten sposób można ustalać swoje preferencje i wybierać przykładowo jedynie kandydatów mieszkających blisko zakładu pracy.

Wiele aplikacji pozwala na wstępną selekcję CV, dzięki czemu nie trzeba poświęcać tak dużo czasu na przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych. Wszystkie działają dzięki sztucznej inteligencji np. dopasowując kandydatów znajdujących się w bazie do ustawionych kryteriów. W ten sposób nie trzeba przeglądać wszystkich profili po kolei. Zaoszczędza się czas i wybiera się możliwie najlepszego kandydata, dzięki rozwiązaniom nowoczesnych technologii.

Picture of Hubert Dąbrowski

Hubert Dąbrowski

Ekspert i pasjonat wykorzystania sztucznej inteligencji w biznesie.

czyli parę słów o sztucznej inteligencji
AI Marketing - blog sztuczna inteligencja w biznesie i marketingu
AI Marketing - blog o sztucznej inteligencji

AI Marketing to specjalistyczny blog poświęcony zastosowaniom sztucznej inteligencji w biznesie i marketingu. Odkryj najnowsze trendy, analizy i innowacje w dziedzinie AI. Dowiedz się, jak technologia ta rewolucjonizuje świat biznesu i jak możesz ją wykorzystać w swojej firmie

zapisz sie na Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać ciekawe nowości o sztucznej inteligencji