Nasz świat coraz bardziej zaczyna wykorzystywać sztuczną inteligencję. Siri zarządza naszym kalendarzem, Facebook proponuje nam nowych znajomych, ruch powietrzny zarządzany jest prawie całkowicie automatycznie. Wszystkie dziedziny począwszy od medycyny po wojsko i przemysł korzysta z udogodnień i nowych możliwość, które daje nam sztuczna inteligencja.
Nie znane są, jednak zastosowania sztucznej inteligencji w edukacji. Dlaczego pozostaje ona w tyle? Jak można by wykorzystać sztuczną inteligencję w edukacji?
Beverly Park Woolf z Association for the Advancement of Artificial Intelligence w dokumencie AI Grand Challenges for Education przedstawia kilka kluczowych wyzwań:
-
wirtualni mentorzy dla każdego ucznia: wszechobecne wsparcie, które integruje wiedzę, zachowania społeczne i specyficzne potrzeby osoby
-
rozwój kompetencji i umiejętności potrzebnych w XXI wieku: wsparcie uczniów w samo ukierunkowaniu się, samoocenie, pracy w zespole
-
analiza danych dotyczących interakcji w edukacji: zebranie razem danych o indywidualnym uczeniu się, kontekście społecznym, kontekście nauki oraz osobistych motywacjach
-
stworzenie globalnych klas: zwiększenie wzajemnych powiązań między uczniami na całym świecie i dostępu do globalnych klas, ludzi uczących się wspólnie z różnych części świata
-
technologia wspierająca naukę przez całe życie: przenoszenie nauczania poza klasę i do życia codziennego ucznia
Systemy wspierające edukację – Intelligent Tutor Systems
Przez ostatnią dekadę, wdrożenie sztucznej inteligencji ukierunkowane było na wyzwania w zakresie nauki takie jak przetwarzanie języka, rozumowanie, planowanie, architektura poznawcza. Zostały stworzone systemy typu Intelligent Tutor Systems. Jest to oprogramowanie komputerowe zaprojektowane, aby symulować zachowanie wykładowców i przekazać odpowiednie wskazówki. Potrafi śledzić etapy mentalne uczącego się podczas zadań problemowych, diagnozować błędne przekonania oraz oszacować w jakim stopniu użytkownik rozumie ideę danego problemu. Może również zaproponować zadania dostosowane do uczącego się na odpowiednim poziomie przy pomocy odpowiednich treści. Przykładowe programy wykorzystujące Intelligent Tutor Systems to Tabtor lub Carnegie Learning
W innych aplikacjach do nauki, sztuczna inteligencja pomaga zorganizować i poddać treści syntezie. Systemy deep learning (na których oparte jest między innym Google Search) potrafią czytać, pisać i naśladować zachowania ludzkie. Przykładowo Dr. Scott R. Parfitt’s z Content Technologies Inc. pozwala wykładowcom stworzyć customowe materiały szkoleniowe dostosowane do potrzeb. Wystarczy wrzucić pełny sylabus do systemu. Ten zaprezentuje najistotniejsze zagadnienia z dostępnych książek. Wybierze najważniejsze do zrozumienia tematu treści. Posiada również opcje do tworzenia krótkich podsumowań oraz tworzenia nieskończonej liczby testów wielokrotnego wyboru lub prawda/fałsz, aby sprawdzić wiedzę.
Sztuczna inteligencja odegra ogromną rolę w edukacji – analityce nauczania, ocenie jakości materiałów szkoleniowych, silnikach wspierających edukację czy silnikach rekomendujących sposób nauki. Istnieje ogromny potencjał do tworzenia unikalnych ścieżek kształcenia dla poszczególnych osób z wykorzystaniem MOOC-ów (Massive Open Online Courses). Więcej o MOOCach znajdziesz na stronie EduNow.pl